Home / AKTUELNOSTI IZ STOMATOLOGIJE / Primjena antiseptika u liječenju oralnih bolesti

Primjena antiseptika u liječenju oralnih bolesti

Antiseptici su antimikrobna sredstva koja se nanose na sluznicu usne šupljine kako bismo spriječili razvoj ili širenje infekcije. Antiseptik uništava kariogene bakterije te doprinosi kvalitetnoj kontroli plaka, smanjuje pojavu karijesa i gingivitisa ili infekcija usne šupljine. Ne smiju se gutati jer mogu oštetiti stanice i tkiva.

Spektar djelovanja antiseptika može biti:

• bakteriostatski (spriječava razvoj bakterija),
  • baktericidni (ubija bakterije),
  • fungicidni (ubija gljivice),
  • virucidni (ubija viruse).

Usprkos prednostima zbog brze učinkovitosti, dugotrajna primjena se ne preporučuje jer može dovesti do nuspojava na sluznici usne šupljine. Te nuspojave se manifestuju kao privremeni poremećaj ukusa, obojenost sluznice i tvrdih zubnih tkiva, pečenje jezika, ali i ljuštenje sluznice.

Pri odabiru antiseptika važno je uzeti u obzir nekoliko ključnih stvari:

• širok antimikrobni spektar (bez utvrđenih rezistencija mikroorganizama),
  • netoksičnost,
  • odsustvo alkohola i agresivnih aktivnih tvari koje dodatno isušuju i oštećuju sluznicu, mijenjaju ukus i uzrokuju trajna obojenja zuba,
  • brzo djelovanje i produžen učinak.

U terapiji usne šupljine obično se propisuju antiseptici na bazi hlorheksidina, oktenidina, heksetidina, ili eteričnih ulja. Antiseptik razrijeđen s vodom u jednakom omjeru primjenjuje se  u terapiji upalnih i ulceroznih stanja na oralnoj sluznici, tri puta dnevno.

Noviji antiseptici iz grupe bispiridina, vrlo su učinkoviti, ne dovode do obojenja zubi, ne isušuju niti oštećuju sluznicu tokom duže primjene, a i sigurno ih mogu koristiti trudnice i dojilje.