Home / AKTUELNOSTI IZ STOMATOLOGIJE / Virusne infekcije usne šupljine

Virusne infekcije usne šupljine

Virusne infekcije usne -upljine utorak

Herpes simplex

Razlikujemo dva tipa i to Herpes simplex tip 1 i 2, a u ustima prevladava infekcija tipom 1. Antitijela koja ukazuju na infekciju u prošlosti su gotovo sveprisutna kod odraslih osoba. Dvije su vrste oralnih manifestacija.

Primarni herpetični gingivostomatitis varira u ozbiljnosti simptoma (oni su teži što je osoba starija). U dojenačkoj dobi se često zamjenjuju s nicanjem zuba. Okarakterisan je jednom epizodom proširenog stomatitisa s vezikulama koje pucaju i nastaju plitke i bolne ulceracije, povećani su i osjetljivi limfni čvorovi, javlja se halitoza, obložen jezik, povišena temperatura i opšta slabost kroz 10-14 dana. Iako je infekcija uglavnom samoograničavajuća, rijetke komplikacije uključuju herpetični encefalitis. Dijagnoza se temelji na klinički znakovima i anamnezi. Virus se može izolovati i u kulturi stanica. Pacijentu dajemo topikalnu i sistemsku analgeziju (npr. paracetamol, Benzydmine), preporučujemo unos mekane hrane uz povećane količine tečnosti  i za prevenciju sekundarnih infekcija dajemo otopine za ispiranje usne šupljine na bazi klorheksidina (kod inače zdravih pacijenata).  Ozbiljno bolesni ili imunokompromitirani pacijenti trebaju primati sistemski aciklovir.

Sekundarni herpes (herpes labialis) je reaktivacija primarnog infekta za kojeg se vjeruje da leži uspavan u trigeminalnom gangliju. Triger za sekundarnu infekciju može biti trauma (npr. tokom vađenja umnjaka), imunosupresija i manje često izlaganje sunčevom svjetlu, stres ili neka druga bolest. Promjene se pojavljuju na koži nosa ili usne koju napaja ogranak trigeminalnog živca, klasično na mukokutanom spojištu ili rijetko intraoralno. Prodromalna faza može trajati i preko 24 sata uz osjećaj peckanja na usnama nakon kojeg se pojavljuje vezikulacija i bol. Lezije se mogu tretirati topikalnim aciklovirom od 5% u kremi. Kod imunosuprimiranih pacijenata treba razmotriti sistemski aciklovir.

Herpes (varicella) zoster

je neurogeni DNA virus koji uzrokuje vodene kozice kao primarnu infekciju i herpes zoster kao reaktivnu infekciju.Vodene kozice klasično imaju simptome vezikularnog, kožnog osipa koji svrbi i rijetko zahvata oralnu mukozu. Zoster je ograničen na distribuciju živaca, i virus ostaje ili u dorzalnom korijenu ganglija perifernog živca ili u trigeminalnom gangliju. Uvijek se pojavljuje kao unilateralna lezija i nikada ne prelazi medijalnu liniju tijela. Facijalne ili oralne lezije mogu se pojaviti u područjima koje inerviraju ogranci trigeminalnog živca. Dijagnoza se postavlja na temelju boli prije pojave samih lezija, a potom nastaju bolne veziklue na koži i oralnoj mukozi. One pucaju i nastaju ulceracije ili ozljede na koži prekrivene krastama. Lezije često nestaju unutar 2-4 sedmice, ali je rektivacija bolesti često praćena ozbiljnom postherpetičnom neuralgijom koja se može nastaviti godinama. Postoje neki dokazi kako rana i agresivna terapija zostera aciklovirom smanjuje pojavu  ozbiljne postherpetične neuralgije kod imunokompromitiranih pacijenata.

Coxsakievirus

To je RNA virus koji uzrokuje sekundarna oro-mukozalna stanja.

Herpangina  je uzrokovana Coxsackie A virusom i ograničena je na djecu. Karakterisana je malim, raširenim ulceracijama na oralnoj mukozi uz povišenu temperaturu i opštu slabost. Klinički podsjeća na herpetični stomatitits, ali bez gingivitisa i samo uz umjereni cervikalni limfadenitis. Prije toga se može pojaviti i bolno grlo te konjuktivitis. Takođe se može zamijeniti s nicanjem zuba. Simptomi nestaju kroz 10-14 dana.

Bolest ruku, nogu i usta je uzrokovana Coxsackie virusom (uglavnom A16) i javlja se često kod djece. Na rukama i nogama se pojavljuje papularni, vezikularni osip praćen kongestijom nosne sluznice i vezikulama na oralnoj mukozi. Vezikule pucaju i ostavljaju bolne površinske ulceracije, pogotovo na nepcu. Gingiva je rijetko uključena. Promjene nestaju nakon 10-14 dana. Terapija je ista kao kod herpetičnog stomatitisa. Dosta je česta infekcija.

Humani papiloma virus

Povezuje ga se s papilomom skvamoznih stanica, kondilomima, fokalnom epitelijalnom hiperplazijom i običnim bradavicama. Terapija je hirurška i interferon.

Izvor: dentalna medicina