Home / ZANIMLJIVOSTI / Oralna higijena / Hrana za zdrave zube

Hrana za zdrave zube

Ključ oralnog zdravlja čine tri stvari: svakodnevna nega, pravilna ishrana i redovna stomatološka kontrola. Na ovaj način mogu se spriječiti najčešća oboljenja zuba – karijes i parodontopatija. Svi znamo da zdravlje zuba puno zavisi od načina ishrane ali skoro uvijek slušamo šta ne treba jesti dok se manje pažnje poklanja hrani koja blagotvorno djeluje na usta i oralno zdravlje.

Karijes je pandemijsko oboljenje koje pogađa sve ljude.Naročito štetno je konzumiranje tvrdih i Ijepljivih slatkiša. Naročito je opasno ako se slatkiši konzumiraju u kratkim razmacima (na pola sata), jer to ometa mehanizme za uspostavljanje prirodne kiselosti u usnoj duplji. Veoma lošu kombinaciju čine šećer i kiselost, pa gazirana pića predstavljaju jednu od najštetnijih namirnica na ovom spisku.

Većina ovih činjenica je poznata i često se spominje, dok se manje pažnje poklanja hrani koja blagotvorno djeluje na usta i oralno zdravlje. Evo šta je dobro za dječije i vaše zube:

Čvrste namirnice razrađuju mišiće vilice, njihovu pokretljivost, pospješujući žvakanje i lučenje pljuvačke, masiraju desni i čiste međuzubne prostore smanjujući nastanak kamenca. Pljuvačka predstavlja zaštitni faktor tako što čisti zube ispiranjem i smanjuje kiselost u ustima.

Jabuka dnevno jeste dobra, ali ako ih jedete polako i više puta dnevno visoka kiselost može da ošteti zube.

Posljednja istraživanja govore da su jedine bezbjedne žvakaće gume one sa ksilitolom i sorbitolom jer  podstiču lučenje pljuvačke, smanjuju količinu bakterija u ustima i smanjuju rizik od karijesa.  Međutim taj efekat traje tek pet minuta nakon početka žvakanja, a onda ksilitol nestaje. Preporuka je da se koriste jednom dnevno ili poslije obroka ako niste u prilici da operete zube. Stevia je zaslađivač 300 puta slađi od običnog šećera. Za razilku od šećera, ne izaziva karijes ni nepoželjnu toleranciju na ukus, spriječava nastajanje zubnog plaka, nema kalorija i nema štetnih nuspojava kao vještački zaslađivači.

Sir smanjuje kiselost i uravnotežuje pH vrijednost u ustima i neutrališe štetan uticaj pojedinih namirnica. Bogat kalcijumom i fosforom, a siromašan ugljenim hidratima on takođe pojačava zaštitni uticaj pljuvačke. Zato je sir idealan za kraj obroka. Nezaslađeni jogurti i mlijeko su jako zdravi za zube, a činjenica da nisu kiseli smanjuje propadanje zuba i eroziju, uz to mlijeko je poznati izvor kalcijuma koji je glavni sastojak kostiju i zuba.

Bundeva, šargarepa, mladi krompir, brokoli, kajsije, paradajz, kelj i komorač sadrže mnogo vitamina A, koji je potreban za izgradnju gleđi.

Namirnice životinjskog porijekla, govedina, piletina, ćuretina, jaja sadrže fosfor koji je  sastavni dio koštanog sistema koji uz kalcijum i vitamin D čine zube snažnima i štite ih od karijesa.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top