Home / AKTUELNOSTI IZ STOMATOLOGIJE / Šta je potrebno znati o korona virusu?

Šta je potrebno znati o korona virusu?

Vjeruje se da korona virus potiče od životinja. Mnogi od ljudi koji su u početku bili zaraženi ili su radili ili su kupovali na pijaci u kineskom gradu Vuhan, žarištu epidemije.

Novi virusi obično potiču od životinjskih domaćina. Ebola i grip su drugi primjeri, a teški akutni respiratorni sindrom (SARS) i bliskoistočni respiratorni sindrom (MERS) uzrokovani su virusima korona koji potiču od životinja. Po broju žrtava novi virus korona nadmašio je ova dva respiratorna sindroma. Prenosi se kapljicom oboljelog na drugog čoveka, što znači da određeno vrijeme ostaje na površinama, ali se još ne zna koliko dugo. Zbog toga ljekari apostrofiraju značaj čestog pranja ruku u sprečavanju zaraze.

Virus korona napada gornje disajne puteve i liči na jednu težu respiratornu infekciju. Simptomi su suvi kašalj, temperatura iznad 38,5 stepeni i otežano disanje. Vrijeme inkubacije najčešće 2-14 dana (zabilježeno i do 27 dana). U  80% slučajeva simptomi su blagi dok u 15% slučajeva mogu se razviti teške komplikacije. Smrtnost je oko 2% kod evidentiranih slučajeva. Simptomi su slični gripi a jedina razlika kod gripa je što ovi simptomi nastupaju naglo i odjednom. Takođe nije tako izražena kijavica kao kod gripa.

Kao i kod gripa, najranjivije kategorije podložne infekciji su stariji i hronični bolesnici. Presudna razlika u odnosu na grip jeste da ne postoji vakcina za Kovid-19, a na njega ne djeluju ni antibiotici. U većini slučajeva simptomi nestaju sami, a ljekari mogu da ih ublaže tako što će prepisati ljekove protiv bolova ili groznice. Za one koji imaju slabiji imuni sistem postoji šansa da virus izazove ozbiljnije bolesti respiratornog sistema, kao što su upala pluća i bronhitis.

Zasad je jedini način za prevenciju od infekcije koronom izbjegavanje kontakta sa zaraženom osobom, kao i izbjegavanje čestog dodirivanja usta, nosa i očiju. Takođe, savjet je da se ruke peru detaljnije, najmanje 20 sekundi. Maske ne štite od zaraze zdrave osobe, maske pomažu da oboljeli ne šire zarazu!

Rizik smrtnosti prema dobnim skupinama:

• djeca do 10 godina: 0%
  • 10-39 godina: 0,2%