Home / Slobodno vrijeme / Šta raditi tokom velikih vrućina?

Šta raditi tokom velikih vrućina?

Ljekari savjetuju građanima da se za uspješno izlaženje na kraj sa visokih temperaturama pridržavaju uputstava o načinu ishrane, uzimaju vodu i napitke u odgovarajućim količinama, zaštite od spoljnih uticaja u boravišnom i radnom prostoru, a posebno tokom boravka na otvorenom prostoru i doziraju fizičke aktivnosti.

Stručnjaci ukazuju da je neophodno da se više odmaraju građani koji spadaju u grupu takozvane osjetljive populacije – djeca, omladina, trudnice, dojilje, stari, oboljeli od hroničnih bolesti, rekonvalescenti, osobe koje se bave teškim fizičkim poslovima i oni čiji je posao vezan za rad na otvorenom prostoru.

Svim građanima se preporučuje da imaju redovne obroke – obavezan doručak, lagan ručak, lagana večera i dvije dnevne užine, koji će sačuvati snagu, održati dobru koncentraciju i okrepiti organizam.

Shodno polu, uzrastu, fizičkoj aktivnosti i vrsti rada, tokom dana treba konzumirati hljeb u količini od četiri do sedam parčića srednje veličine. Neophodan je unos mlijeka ili mlječnih proizvoda sa odgovarajućim procentom mlječne masti, termički dobro obrađeno meso – piletina, ćuretina, riba, junetina, teletina putem kuvanja, dinstana ili na grilu tokom četiri do pet dana u nedjelji, oko pola kilograma dnevno dobro opranog voća, a kroz prepodnevnu i posljepodnevnu užinu, dobro oprano svježe povrće uz doručak i ručak, oko 300 grama dnevno, povrće u vidu ukusnih i umjereno začinjenih kuvanih jela – supa, čorbe, variva.

Tokom visokih temperatura izuzetno je važno piti dovoljno tečnosti, jer organizmu tada najviše prija i pomaže pijaća voda. Kod visokih temperatura odrasle zdrave osobe treba da unose osam do deset čaša vode na dan, a oni koji se bave fizičkim aktivnostima ovoj količini treba da dodaju od jedne do tri čaše vode za svaki sat aktivnosti.

Osim vode, dobar izbor su i mlijeko i voćni sokovi, a istovremeno treba smanjiti unos kofeinskih napitaka i alkoholnih pića, jer uslovljavaju dodatni gubitak vode. Ukoliko se koristi flaširana mineralna voda preporučuje se negazirana i umjereno hladna. Tečnost bi trebalo unositi postepeno, gutljaj po gutljaj i ne treba pretjerivati sa upotrebom previše hladnih napitaka.

Osobama starijim od 65 godina, savjetuje se da često piju tečnost bez obzira na to da li su žedne, jer organizam starih ljudi ima smanjene rezerve vode zbog smanjenog osjećaja žeđi. Zaštita od spoljnih uticaja u boravišnom prostoru podrazumijeva redovno održavanje lične higijene – tuširanje – kupanje mlakom vodom prije odlaska na spavanje, nakon dolaska sa posla, iz grada, mjesta za rekreaciju; svakodnevno održavanje toalete genitalija, pazuha, nogu, lica, pranje zuba.

Takođe se preporučuje redovno provjetravanje prostorija, upotreba zavjesa na prozorima, podešavanje rada klima uređaja tako da razlika u temperaturi između spoljne sredine i sredine u kojoj se boravi ne bude veća od 7 do 10 stepeni, što pomaže organizmu da upotrebi mehanizme za rashlađivanje i na pravi način se prilagodi vremenskim prilikama.

Na otvorenom prostoru građanima se preporučuje da nose udobnu odjeću od prirodnih materijala, da se zaštite šeširom ili kačketom, da se rashlađuju lepezama i zaštitite kožu odgovarajućim kozmetičkim preparatima, naročito tokom sunčanja koje se ne preporučuje između 11 i 16 sati.

Ljekari preporučuju da se ne preteruje sa fizičkim naprezanjem, vježbanjem i dugim hodanjem i da se na počinak ide prije ponoći, jer tada san krepi umoran organizam, regeneriše tkiva i čini da je osoba sutradan potpuno odmorna i manje nervozna.

IZVOR: B92.net

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top