Home / Slobodno vrijeme / Opasne misli

Opasne misli

Opasne misli nedelja

Vozači često puste da im „misli odlutaju“ dok su za upravljačem motornog vozila, što je prema istraživanjima francuskog tima stručnjaka, moguć uzrok nastanka polovine analiziranih saobraćajnih nezgoda

O čemu razmišljate dok sjedite za upravljačem motornog vozila? D li ste stopostotno koncentrisani na cestu ili ponekad malo zamislite? Koliko ste uopšte u mogućnosti da usmjeravate i kontrolišete svoje misli? OPREZ! Vaše misli mogu vrlo lako da postanu kobne za vas ali i druge. Kako? Vožnja je radnja koja zahtjeva punu pažnju vozača kako bi se odvijala bezbjedno i kako bi on mogao reagovati na svaku situaciju na putu. Vožnja zahtjeva potpunu koordinaciju tijela i uma, ali mnogo je faktora koji mogu da poremete tu koordinaciju, a uzrok toga su nerijetko veoma teške posljedce.

UM VAN KONTROLE

Vođenje telefonskih razgovora  kao  i pisanje poruka za vrijeme upravljanja motornim vozilom, samo su neki od  odavno poznatih i priznatih neprijatelja bezbjednosti u saobraćaju i čestih uzroka nastanka nezgoda. No, na njih se na neki način može uticati, da li budjenjem svijesti vozača ili represijiom…Ali šta je sa onim faktorima na koje je teško uticati, koji nisu podložne moći zakona, a ni samog vozača? Ponekad, za odvraćanje pažnje zaslužan je sam um vozača.  „Lutanju misli“ (razmišljanju o onim stvarima koje ne rade u tom trenutku) posvetio se tim franscuskih stručnjaka Nacionalnog instituta zdravlja i medicinskih istraživanja Univerziteta u Bordeaux-u,  koji su na uzorku od 1.000 saobraćajnih nezgoda pokušali saznati šta se dogodilo sa mislima vozača neposredno prije kritičnog događaja.

KAKO JE TEKLO ISPITIVANJE

Intervjisano je blizu 1. 000 odraslih vozača povrijeđenih u saobraćajnim nezgodama u periodu od aprila 2010. do avgusta 2011. Pacijenti su ispitivani u sobama hitne pomoći  u prosjeku 5 sati nakon nezgode, a postavljana su im pitanja o njihovim razmišljanjima neposredno prije nezgode , nakon čega je analizirano koliko su te misli bile ometajuće. U toku istraživanja, u obzir su uzeti I drugi faktori, poput uslova na putu, stanja u saobraćaju kao i vremenski uslovi. Vozači su takođe testirani na alkohol, a rađena je i procjena emocionalnog stanja prije nezgode.

Istraživanje je pokazalo da je od svih analiziranih nezgoda, 47 posto je uzrok krivica vozača, u 52 posto nezgoda, vozači su izjavili da su im misli “lutale”  neposredno prije negode, a 13 posto je izjavilo da su njihove misli bile visoko ometajuće što su naučnici definisali kao “intenzivno lutanje misli”.

OZBILJAN I NEDOVOLJNO ISPITAN PROBLEM

Istraživači ovaj problem smatraju ozbiljnim jer je na njega teško uticati, i gotovo je nemoguće izbjeći razmišljanje u toku vožnje. Smatra se da svi vozači povremeno puste da Im misli odlutaju, te razmišljaju o problemima, željama, planovima…Ponekad to privremeno odsustvo prođe nezapaženo jer se ne dogodi  ništa, ali za neke “odsutnost” ima katastrofalne posljedice, koje su vjerovatno mogle biti spriječene. Stručnjaci tvrde da kada misli odlutaju, vozač će vrlo lako previdjeti neke opasnosti na putu ili rizične situacije,  a zasigurno će napraviti i više grešaka,  koje ne bi napravio da je koncentrisan na ono što upravo radi, a to je vožnja.

Ovo istraživanje je dio  jednog velikog projekta koji se bavi istraživanjem ometenja u toku vožnje, a ono za cilj ima da se na  osnovu ispitivanja I saznanja razviju tehnologije koje će upozoriti vozača na opasnosti na koje on ne obraća pažnju.

Možda nekima nisu važna “neka tamo istraživanja” ili brojke, ali zasigurno niko ne želi da bude predmet jednog ovakvog istraživanja, a da podsjetimo, sprovedeno je nad vozačima učesnicima u nezgodi. Stoga, posvetite pažnju kontroli sopstvenog uma. Ostavite probleme I brige van kabine vozila I prihavtite savjesno odgovornost uloge vozača. Kada se neželjene situacij dogode, izgovor za oduzimanje nečijeg života nikako vam neće biti to što su vam misli “odlutale”. Dakle – fokusirajte se, budite pažljivi i očekujte neočekivano

Izvor:  Vozi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top